EN

Performatywy

Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizm

Seria: Awangarda / Rewizje

Liczba stron: 310 Format: 15,8x23,5cm Rok wydania: 2019 Data premiery: 08.05.2019

Opis książki

Performatywy Joanny Orskiej to książka zdolna dokonać przełomu w polskich badaniach literackich. Wbrew dość rozpowszechnionemu już przekonaniu o braku specyficznego i niezależnego pola tych badań autorka dowodzi  możliwości nowego określenia autonomii utworu literackiego i odrębności zadań poznawczych literaturoznawstwa. Lektury awangardowych i neoawangardowych wierszy konstruktywistycznych pozwalają jej na pokazanie, że teksty  te stanowią konglomeraty słów, intonacji, rytmów, figur retorycznych, w użyciu których doświadczenie twórcze pozostaje nieodłączne od sfery słownej substancji. Za pomocą terminu »pojęcia wspólne« Deleuze'a autorka rozpoznaje skutki poetyckiego działania widzianego jako notacja, zapis czekający na czytelnicze wykonanie włączające w ruch wielorakie elementy konstytuujące utwór, w tym także wiedzę-praktykę oraz emocję-praktykę”.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Mizerkiewicza
 
„Monografia Joanny Orskiej to propozycja przepisania jednego z rozdziałów historii polskiej poezji awangardowej – bardzo oryginalna, niezwykle interesująca i ustanawiająca dla niej nowe parametry badawcze. Książka przynosi  bowiem inne usytuowanie poezji awangardystów (Juliana Przybosia, Tadeusza Peipera i Adama Ważyka), późnych awangardystów (Tymoteusza Karpowicza, Andrzeja Falkiewicza i Krystyny Miłobędzkiej) oraz ich (dys)kontynuatorów (Marcina Sendeckiego) – wobec dotychczasowych interpretacji poezji eksperymentującej z wierszem/formą o pochodzeniu awangardowym. Badaczka odnosi się przede wszystkim do kontekstów filozoficznych i historycznoliterackich, by w ich otoczeniu skomponować własną narrację o polskim poetyckim konstruktywizmie”.
Z recenzji dr hab. Anny Kałuży
 
Spinozjanista Deleuze (…) nie ma problemu z bezźródłowością grającej ze sobą przestrzeni, odpowiadającej w swoich regułach premodernistycznej koncepcji bytu; nie rozróżnia między tym, co duchowe, i tym, co cielesne, a raczej
ustanawia jedną płaszczyznę praktycznej immanencji, która może stawać się wszystkim, tak społeczeństwem, jednostkowo rozumianym ciałem, jak i obrazem. Oczywiście moja książka w żaden sposób nie składa się z filozoficznych
twierdzeń na temat bytu; nie ośmieliłabym się także stawiać jakichkolwiek tez na temat rzeczywistości społecznej. Próbuję tutaj powiedzieć coś innego. Poetyckie figury, rytmy, metry, które po Deleuzjańsku komponują społeczny świat, są stare – jak farby, nuty, linie, synkopy i kolory. Stare są również strategie twórcze, tendencje i emocje, które cały czas ze sobą przenoszą, co nie oznacza możliwości niezliczonych, zindywidualizowanych, zasadniczo nowych kompozycji. Dzieła sztuki jako konstrukty społecznej praktyki i twórczej jaźni zawierają w sobie także praktyczną wiedzę, doświadczenie artystyczne, które być może nie zostało dotknięte przez stojący u podstaw nowoczesności epistemologiczny rozdział na dyskurs i doświadczenie czy na podmiot i świat. Może po prostu pisząc i czytając – nie jesteśmy sobie samym zasadniczo obcy.
 
Joanna Orska – dr hab., krytyczka, literaturoznawczyni. Pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku profesor nadzwyczajnej (Zakład Literatury Polskiej po 1918 roku). Autorka książek Przełom  awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce (2004), Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989–2006 (2006), Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce (2013). Ostatnio pracowała nad projektem grantowym związanym z wypowiedziami programowymi awangardystów. Jest współredaktorką książek opracowanych  w ramach tego projektu (Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 1–2, 2018 i 2019). Swoje recenzje i szkice krytyczne publikowała w wielu czasopismach społeczno-kulturalnych i naukowych (m.in. „Teksty Drugie”, „FA-art”, „Wielogłos”, „Odra”). Mieszka we Wrocławiu.
Język publikacji Polski / Polish
Autorzy Joanna Orska
ISBN: 978-83-233-4645-6

Seria Awangarda/rewizje

Seria Awangarda/rewizje

POLECANE KSIĄŻKI

Christine A. Padesky, Dennis Greenberger

Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia

(Oprawa miękka)

65,00 zł
52,00 zł
John D. Preston, Julie A. Fast

Kochając osobę z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

46,90 zł
37,52 zł
Okładka książka Analiza łańcuchowa w terapii dialektyczno-behawioralnej
Shireen Rizvi

Analiza łańcuchowa w terapii dialektyczno-behawioralnej

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

45,00 zł
36,00 zł
173,49 zł 173,49 zł

NOWOŚCI

Dionizjusz z Furny

Hermeneia

( Oprawa miękka )

79,00 zł
63,20 zł
okładka książki Młodzi badacze wobec wyzwań zarządzania zasobami ludzkimi
red. Małgorzata Budzanowska-Drzewiecka , Justyna Maria Bugaj

Młodzi badacze wobec wyzwań zarządzania zasobami ludzkimi

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Szkoła wartości
Małgorzata Bogunia-Borowska , Joanna Rzońca

Szkoła wartości

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Córki samurajów w podróży życiaGawędy o teatrze krakowskim
Jan Michalik

Gawędy o teatrze krakowskim

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

48,30 zł
38,64 zł
okładka książki Młodzi dorośli wobec dezinformacji
Agnieszka Ogonowska , Agnieszka Walecka-Rynduch

Młodzi dorośli wobec dezinformacji

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
Niedostępny
Okładka książki Dzieci nędzy. Adam Drzazga
Stanisław Przybyszewski

Dzieci nędzy. Adam Drzazga

( Oprawa twarda )

90,30 zł
72,24 zł
Okładka książki Odwieczna baśń. Śluby. Gody życia
Stanisław Przybyszewski

Odwieczna baśń. Śluby. Gody życia

( Oprawa twarda )

65,10 zł
52,08 zł
okładka książki Immanuel Kant
Ludwig Ernst Borowski

Immanuel Kant

( Oprawa twarda )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka czasopisma Przekładaniec
red. Magda Heydel

Przekładaniec, numer 46

( Oprawa miękka )

41,04 zł
32,83 zł
Okładka książki Starość jak ją widzi psychologia
red. Maria Kielar-Turska

Starość jak ją widzi psychologia

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Krzyk i utwory wojenne
Stanisław Przybyszewski

Krzyk i utwory wojenne

( Oprawa twarda )

75,60 zł
60,48 zł
Okładka książki O czasie
David Rooney

O czasie

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

59,00 zł
47,20 zł
Okładka książka ПОЛОНІКА XVI–XVIII ст.
red. Iryna Ciborowśka-Rymarowycz , Wacław Walecki

ПОЛОНІКА XVI–XVIII ст. | Polonika XVI-XVIII w.

( Oprawa miękka )

44,10 zł
35,28 zł
Okładka książkiOf What Is Passing: Present-Tense Narration in the Contemporary Historical Novel
Bożena Kucała

Of What Is Passing: Present-Tense Narration in the Contemporary Historical Novel

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

44,10 zł
35,28 zł
okładka książki Eastern drama of the absurd in the twilight of the Soviet Bloc
Krzysztof Pleśniarowicz

Eastern drama of the absurd in the twilight of the Soviet Bloc

( Oprawa twarda )

46,20 zł
36,96 zł
red. Marek Herman

Zeszyty Glottodydaktyczne 12 (2023)

( Oprawa miękka )

41,04 zł
32,83 zł
okładka książki Oficyna Schedlów
Michał Czerenkiewicz

Oficyna Schedlów

( Oprawa twarda )

72,00 zł
57,60 zł
okładka książki Kryzys czy szansa na rozwój?
Magdalena Karlikowska-Pąsiek

Kryzys czy szansa na rozwój?

( Oprawa twarda )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Lacan: projekt lektury
Anna Turczyn

Lacan: projekt lektury

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

48,30 zł
38,64 zł
Niedostępny
Okładka książki Ryōhen: Zapiski o hossō w dwóch częściach
Piotr Pieścik

Ryōhen: Zapiski o hossō w dwóch częściach

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

47,25 zł
37,80 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...