SPIS TREŚCI
Spis treści
Maria Kielar-Turska – sylwetka Pani Profesor
(Dorota Kubicka) 7
Podejścia metodologiczne w badaniach rozwoju
Irmina Rostek
Ujęcie diachroniczne w badaniach nad rozwojem 21
Agnieszka Lasota
Między dzieciństwem a dorosłością – różnice w spostrzeganiu ról płciowych i rodzinnych 31
Maria Kujawa
Umysłowa reprezentacja świata u współczesnych dzieci w średnim dzieciństwie i dzieci badanych 20 lat temu 47
Magdalena Kosno, Karolina Byczewska-Konieczny
Studia nad rozwojem funkcji zarządzających w średnim dzieciństwie i w wieku senioralnym 63
Małgorzata Stępień-Nycz
Rozwój reprezentacji emocji w interakcjach: rola dyskursu emocjonalnego 83
Nowe obszary badań rozwoju dziecka
Anna Kołodziejczyk
Świat na niby. Refleksje nad rolą fikcji w poznawaniu rzeczywistości przez dzieci 105
Iwona Sikorska
Jak dzieci radzą sobie z trudnościami? Rozwojowe uwarunkowania efektywnej adaptacji w koncepcji Tamary Meyer i Wernera Greve’a 119
Aleksandra Rogowska
Synestezja i jej znaczenie w rozwoju poznawczym i językowym w dzieciństwie 135
Człowiek dorosły jako przedmiot badań rozwojowych
Ewa Gurba, Dorota Czyżowska, Arkadiusz Białek
Style tożsamości i dobrostan psychiczny młodych dorosłych żyjących w związkach i w pojedynkę 157
Dorota Kubicka
Myślenie refleksyjne w dorosłości: Model Sądu Refleksyjnego Karen Kitchener i Patricii King a sposoby myślenia dorosłych o sprawach znanych z mediów 177
Edukacja
Jolanta Sajdera
Edukacja jako towar? Dylematy instytucji oświatowych w realiach wolnego rynku 201
Publikacje obrazujące dorobek naukowy Marii Kielar-Turskiej 217