EN

Performatywy

Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizm

Seria: Awangarda / Rewizje

Liczba stron: 310 Format: 15,8x23,5cm Rok wydania: 2019 Data premiery: 08.05.2019

Opis książki

Performatywy Joanny Orskiej to książka zdolna dokonać przełomu w polskich badaniach literackich. Wbrew dość rozpowszechnionemu już przekonaniu o braku specyficznego i niezależnego pola tych badań autorka dowodzi  możliwości nowego określenia autonomii utworu literackiego i odrębności zadań poznawczych literaturoznawstwa. Lektury awangardowych i neoawangardowych wierszy konstruktywistycznych pozwalają jej na pokazanie, że teksty  te stanowią konglomeraty słów, intonacji, rytmów, figur retorycznych, w użyciu których doświadczenie twórcze pozostaje nieodłączne od sfery słownej substancji. Za pomocą terminu »pojęcia wspólne« Deleuze'a autorka rozpoznaje skutki poetyckiego działania widzianego jako notacja, zapis czekający na czytelnicze wykonanie włączające w ruch wielorakie elementy konstytuujące utwór, w tym także wiedzę-praktykę oraz emocję-praktykę”.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Mizerkiewicza
 
„Monografia Joanny Orskiej to propozycja przepisania jednego z rozdziałów historii polskiej poezji awangardowej – bardzo oryginalna, niezwykle interesująca i ustanawiająca dla niej nowe parametry badawcze. Książka przynosi  bowiem inne usytuowanie poezji awangardystów (Juliana Przybosia, Tadeusza Peipera i Adama Ważyka), późnych awangardystów (Tymoteusza Karpowicza, Andrzeja Falkiewicza i Krystyny Miłobędzkiej) oraz ich (dys)kontynuatorów (Marcina Sendeckiego) – wobec dotychczasowych interpretacji poezji eksperymentującej z wierszem/formą o pochodzeniu awangardowym. Badaczka odnosi się przede wszystkim do kontekstów filozoficznych i historycznoliterackich, by w ich otoczeniu skomponować własną narrację o polskim poetyckim konstruktywizmie”.
Z recenzji dr hab. Anny Kałuży
 
Spinozjanista Deleuze (…) nie ma problemu z bezźródłowością grającej ze sobą przestrzeni, odpowiadającej w swoich regułach premodernistycznej koncepcji bytu; nie rozróżnia między tym, co duchowe, i tym, co cielesne, a raczej
ustanawia jedną płaszczyznę praktycznej immanencji, która może stawać się wszystkim, tak społeczeństwem, jednostkowo rozumianym ciałem, jak i obrazem. Oczywiście moja książka w żaden sposób nie składa się z filozoficznych
twierdzeń na temat bytu; nie ośmieliłabym się także stawiać jakichkolwiek tez na temat rzeczywistości społecznej. Próbuję tutaj powiedzieć coś innego. Poetyckie figury, rytmy, metry, które po Deleuzjańsku komponują społeczny świat, są stare – jak farby, nuty, linie, synkopy i kolory. Stare są również strategie twórcze, tendencje i emocje, które cały czas ze sobą przenoszą, co nie oznacza możliwości niezliczonych, zindywidualizowanych, zasadniczo nowych kompozycji. Dzieła sztuki jako konstrukty społecznej praktyki i twórczej jaźni zawierają w sobie także praktyczną wiedzę, doświadczenie artystyczne, które być może nie zostało dotknięte przez stojący u podstaw nowoczesności epistemologiczny rozdział na dyskurs i doświadczenie czy na podmiot i świat. Może po prostu pisząc i czytając – nie jesteśmy sobie samym zasadniczo obcy.
 
Joanna Orska – dr hab., krytyczka, literaturoznawczyni. Pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku profesor nadzwyczajnej (Zakład Literatury Polskiej po 1918 roku). Autorka książek Przełom  awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce (2004), Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989–2006 (2006), Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce (2013). Ostatnio pracowała nad projektem grantowym związanym z wypowiedziami programowymi awangardystów. Jest współredaktorką książek opracowanych  w ramach tego projektu (Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 1–2, 2018 i 2019). Swoje recenzje i szkice krytyczne publikowała w wielu czasopismach społeczno-kulturalnych i naukowych (m.in. „Teksty Drugie”, „FA-art”, „Wielogłos”, „Odra”). Mieszka we Wrocławiu.
Język publikacji Polski / Polish
Autorzy Joanna Orska
ISBN: 978-83-233-4645-6

Seria Awangarda/rewizje

Seria Awangarda/rewizje

POLECANE KSIĄŻKI

Philippe Sands

Szlak szczurów

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

59,90 zł
47,92 zł
red. Łukasz Tischner, Agnieszka Bielak

Literatura a religia – wyzwania epoki świeckiej. Tom 2

(Oprawa miękka)

46,20 zł
36,96 zł
Helen Scales

Ryby mają głos

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

54,00 zł
43,20 zł
okładka książki Doktor White i jego głowy
Brandy Schillace

Doktor White i jego głowy,

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

69,30 zł
55,44 zł

NOWOŚCI

Okładka książki John Locke o edukacji
Katarzyna Wrońska

John Locke o edukacji

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

48,30 zł
38,64 zł
Niedostępny
Okładka książki Lacan: projekt lektury
Anna Turczyn

Lacan: projekt lektury

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

48,30 zł
38,64 zł
Niedostępny
Okładka książki Przenośna magia
Emma Smith

Przenośna magia

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

61,00 zł
48,80 zł
Okładka książki Management Sciences – New Horizons
red. Piotr Buła

Management Sciences – New Horizons

( Oprawa miękka )

47,25 zł
37,80 zł
okładka książki Młodzi badacze wobec wyzwań zarządzania zasobami ludzkimi
red. Małgorzata Budzanowska-Drzewiecka , Justyna Maria Bugaj

Młodzi badacze wobec wyzwań zarządzania zasobami ludzkimi

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Niezwykłe zmysły
Ed Yong

Niezwykłe zmysły

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

100,00 zł
80,00 zł
okładka książki Uskoki i kontynuacje
Anna Pekaniec

Uskoki i kontynuacje

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Zagajewski
red. Dorota Siwor

Zagajewski

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Encounters in Theatre and Liberature: B.S. Johnson and Zenkasi
Katarzyna Biela

Encounters in Theatre and Liberature: B.S. Johnson and Zenkasi

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

47,25 zł
37,80 zł
okładka książki Pokój, w którym tworzy robi się poezję
red. Mateusz Antoniuk , Tomasz Kunz

Pokój, w którym robi się poezję

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

44,10 zł
35,28 zł
okładka książki Atlas sztucznej inteligencji
Kate Crawford

Atlas sztucznej inteligencji

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

58,99 zł
47,19 zł
okładka książki Oficyna Schedlów
Michał Czerenkiewicz

Oficyna Schedlów

( Oprawa twarda )

72,00 zł
57,60 zł
Okładka książki Hakowanie antropocenu
red. Małgorzata Sugiera

Hakowanie antropocenu

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

44,10 zł
35,28 zł
okładka książki Księżniczka Bari
Hwang Sok-yong

Księżniczka Bari

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,00 zł
36,80 zł
okładka książki Ostatnia kolonia
Philippe Sands

Ostatnia kolonia

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

49,90 zł
39,92 zł
okładka książki Od kodeksu do cybertekstu prawa
red. Wojciech Cyrul

Od kodeksu do cybertekstu prawa

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Wyd. II
Barry M. Prizant , Tom Fields-Meyer

Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

59,99 zł
47,99 zł
Okładka książki Ucisz swojego wewnętrznego krytyka
Julia Bueno

Ucisz swojego wewnętrznego krytyka

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

49,00 zł
39,20 zł
okładka książki Polityka i estetyka
Kasper Pfeifer

Polityka i estetyka

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

44,10 zł
35,28 zł
Okładka czasopisma Przekładaniec
red. Magda Heydel

Przekładaniec, numer 46

( Oprawa miękka )

41,04 zł
32,83 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...