Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

WYSZUKAJ
WYSZUKAJ CZASOPISMO
 
http://www.wuj.pl/page,produkt,prodid,3207,strona,Niekoniecznie_depresja,katid,47.html
Strona główna > Humanistyka > Beletrystyka > Kondotier :
Kondotier

Georges Perec

Kondotier (głosy: 9)

Przekład Marzena Chrobak
ISBN: 978-83-233-3688-4
rok: 2014
format: A5
stron:144
oprawa: miękka
język publikacji: Polski / Polish
Książka dostępna !
Cena brutto 32.99 zł
Cena brutto z rabatem 30.36 zł
 
Zobacz inne książki tego autora :

Opis Książki :

Perec nazwał Kondotiera „pierwszą skończoną powieścią”, jaką udało mu się napisać. Ponad pół wieku po jego powstaniu (1957‒1960), trzydzieści lat po śmierci autora (3 marca 1982), odkryjemy wreszcie to młodzieńcze dzieło, zaginione i cudem odnalezione.

Gaspard Winckler, bohater powieści, przez wiele miesięcy pracował nad falsyfikatem Kondotiera, starając się stworzyć portret doskonalszy od oryginału z Luwru, namalowanego przez Antonella da Messinę w 1475 roku. Ów książę fałszerzy jest jednak tylko zwykłym wykonawcą zleceń niejakiego Anatole’a Madery.

Jak w powieści kryminalnej, na początku Winckler zabija Maderę. Dlaczego to robi? Dlaczego ponosi klęskę w swym projekcie dorównania renesansowemu mistrzowi? Do czego dążył, osiągając wirtuozerię w fałszowaniu dzieł sztuki? Co fascynowało go w obliczu włoskiego dowódcy najemników emanującym wrażeniem panowania nad światem i energią? Dlaczego zamordowanie Madery przeżywa jako wyzwolenie?

Kondotier pokazuje, w jaki sposób, zmagając się z falsyfikatem, można dotrzeć do prawdy.


Na początku uważamy – albo udajemy – że to łatwe. Któż to taki, ten Antonello da Messina? Początki szkoły sycylijskiej, przeważające wpływy flamandzkie, poboczny, lecz wyraźny wpływ szkoły weneckiej. Tyle powie każdy podręcznik. To wyjaśnia pierwsze podejście. Ale dalej? Suchość i mistrzowskie opanowanie stylu. Powtarzamy to sobie; sądzimy, że powiedzieliśmy wszystko. Ale na czym polega ta suchość? Na czym polega to mistrzostwo? To już nie jest takie oczywiste, to już nie przychodzi samo. To przychodzi opornie, powoli, niezależnie od naszej woli… Spędzamy przed płótnem albo kartonem wiele, wiele godzin. Przed nami tylko ten zbiór praw, do których należy się zastosować, których nie można przekroczyć. Trzeba je najpierw zrozumieć, od początku do końca, wszystkie, w całości. Nie popełniając żadnego błędu.

Fragment



Pierwsze strony zwiastują kolejny kryminał związany ze światem sztuki (jasne skojarzenie z Kodem Leonarda Da Vinci Dana Browna u współczesnego czytelnika). Na scenie szybko pojawia się trup, uciekający podejrzany próbuje zatrzeć za sobą ślady. Wprost idealne rozpoczęcie dla powieści sensacyjnej. Nic bardziej mylnego. Morderstwo pasera Anatole'a Madery otwiera fabułę, od razu jednak kierując ją na zupełnie inne tory...

Sebastian Skóra, Ksiazka.net.pl  >>     

          Im więcej czyta się Pereca, tym bardziej zdumiewa wewnętrzna konsekwencja jego dzieła. Jak pamiętamy, on sam twierdził, że w istocie przypomina ono puzzle. Teraz, z dwoma nieznanymi dotąd kawałkami, można zobaczyć je odrobinę wyraźniej – albo rozsypać i zacząć układankę zupełnie od nowa....

Marcin Sendecki, Dwutygodnik.com >>  

„Kondotier” to w dużej mierze, jak wspomniałem, wewnętrzna walka Gasparda Wincklera z samym sobą i ze światem stawiającym na każdym kroku opór. „Pęknięcie” polega tu na tym, że powieść została zbudowana na zasadzie napięcia – w najnowszej literaturze i kulturze popularnej już dość oczywistego, chyba nawet nadużywanego w narracjach kryminalnych – pomiędzy monologiem wewnętrznym, prowadzonym na miejscu zbrodni, a chłodnym zeznaniem odbywającym się po jakimś czasie...


Sławomir Iwasiów, ArtPapier  >>     
   


Przejrzyj książkę



PATRONAT MEDIALNY 


   
Klienci, którzy kupili tę książkę kupili również :