Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

WYSZUKAJ
WYSZUKAJ CZASOPISMO
 
http://wuj.pl/page,produkt,prodid,3118,strona,Skad_sie_biora_Holendrzy,katid,273.html

Psychologia Rozwojowa_2013-1-6

Strona główna > Psychologia Rozwojowa_2013-1-6 :

Eudajmonistyczny dobrostan psychiczny a kształtowanie poczucia tożsamości w sferze edukacyjnej i zawodowej

Dominika Karaś, Maria Kłym, Jan Cieciuch

Psychologia Rozwojowa, 2013, tom 18 nr 1, pp. 87–101
Published online 
February 25, 2013
doi:10.4467/20843879PR.13.006.1018


Eudaimonic psychological well-being and identity formation in educational and occupational domains

Abstract
The main aim of the research was to empirically verify the model of relationships between the three identity dimensions: commitment, in-depth exploration and reconsideration of commitment, as differentiated in the model proposed by Crocetti, Rubini, and Meeus (2008), and the eudaimonic psychological well-being in the model proposed by Ryff (1989). The participants were 504 students and workers aged 17–55. Two separate models were created: one considered identity formation in educational domain, and the other – in occupational domain. Well-being was introduced to the model as an endogenous variable, explained by the three identity dimensions. In the model with educational identity, the identity dimensions explained 28% of well-being variance, and in the model with occupational identity – 17%. The results obtained highlighted the meaning of identity formation on the way to achieve eudaimonic well-being.

Key words:
identity dimensions, identity domains, psychological well-being

Słowa kluczowe: wymiary tożsamości, sfery tożsamości, dobrostan psychiczny



View PDF     
                                                 
Kup artykuł (PDF)
3,99 zł