EN

Doświadczenie postpamięci w teatrze

Seria: Teatr / Konstelacje

Format: 15,8x23,5 cm Rok wydania: 2020 Data premiery: 27.08.2020

Opis książki

Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się” postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze.
Fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Bielawskiego, prof. UJ

Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.
Fragment recenzji dr. hab. Ewy Guderian-Czaplińskiej, prof. UAM

Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamięci sprawia, iż „niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią”. W ten sposób nazwa „teatr postpamięci” otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią procesu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego

Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci” bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana” – od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja „pamięci” między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego.

MARTA BRYŚ
– doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze” realizowanego w Cricotece. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez Agencję GAP, w ramach którego była również producentką autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk. W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T. oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab. Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia”, „Dialog”, „Notatnik Teatralny”, „Opcje”.
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
Autorzy Marta Bryś
ISBN: 978-83-233-4870-2

Seria TEATR / KONSTELACJE

POLECANE KSIĄŻKI

David Barrie

Supernawigatorzy

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

46,00 zł
36,80 zł
okładka książki Sto kwiatów
Genki Kawamura

Sto kwiatów

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

50,99 zł
40,79 zł
Okładka książki Radzić sobie z rakiem
Elizabeth Cohn Stuntz, Marsha M. Linehan

Radzić sobie z rakiem

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

43,50 zł
34,80 zł
Okładka książki Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem
Ellen Notbohm

Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

37,99 zł
30,39 zł

NOWOŚCI

Okładka książki Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT)
Matthew McKay , Jeffrey C. Wood , Jeffrey Brantley

Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT)

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

67,00 zł
53,60 zł
okładka książki Immanuel Kant
Ludwig Ernst Borowski

Immanuel Kant

( Oprawa twarda )

51,45 zł
41,16 zł
okładka książki Bezokolicznik w języku ukraińskim i jego polskie odpowiedniki
48,30 zł
38,64 zł
Okładka książki Starość jak ją widzi psychologia
red. Maria Kielar-Turska

Starość jak ją widzi psychologia

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Kornik
Layla Martínez

Kornik

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

33,99 zł
27,19 zł
okładka książki Wszechstronniczość. Wydanie 2
Michał Zabdyr-Jamróz

Wszechstronniczość. Wydanie 2

( Ebook )

0,00 zł
okładka książki Przedsiębiorczość strategiczna jako koncepcja rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Jacek Gancarczyk

Przedsiębiorczość strategiczna

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Gołąb zdębiał
Dorota Korwin-Piotrowska

Gołąb zdębiał

( Oprawa twarda )

40,95 zł
32,76 zł
okładka książki Księżniczka Bari
Hwang Sok-yong

Księżniczka Bari

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,00 zł
36,80 zł
Okładka książki Management Sciences – New Horizons
red. Piotr Buła

Management Sciences – New Horizons

( Oprawa miękka )

47,25 zł
37,80 zł
okładka książki Młodzi badacze wobec wyzwań zarządzania zasobami ludzkimi
red. Małgorzata Budzanowska-Drzewiecka , Justyna Maria Bugaj

Młodzi badacze wobec wyzwań zarządzania zasobami ludzkimi

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Zdolność administracyjna państwa członkowskiego i kandydata do Unii Europejskiej
red. Dmytro Dzvinchuk , Alina Khaletska , Vitalij Kovalchuk , Marek Mączyński , Ewa Skorczyńska

Zdolność administracyjna państwa członkowskiego i kandydata do Unii Europejskiej

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

51,45 zł
41,16 zł
okładka Selected Aspects of Disability from a University Perspective
red. Beata Tobiasz-Adamczyk

Selected Aspects of Disability from a University Perspective

( Otwarty dostęp )

0,00 zł
okładka książki Bezpieczeństwo poliwagalne
Stephen W. Porges

Bezpieczeństwo poliwagalne

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

79,00 zł
63,20 zł
Okładka książki Trauma u twojego dziecka
Melissa Goldberg Mintz

Trauma u twojego dziecka

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

50,99 zł
40,79 zł
Okładka książki Dehumanizujące aspekty zautomatyzowanych procesów magazynowania
49,35 zł
39,48 zł
okładka książki Gdybym tylko...
Robert L. Leahy

Gdybym tylko...

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

66,00 zł
52,80 zł
okładka książki Zagajewski
red. Dorota Siwor

Zagajewski

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Od kodeksu do cybertekstu prawa
red. Wojciech Cyrul

Od kodeksu do cybertekstu prawa

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Pokój, w którym tworzy robi się poezję
red. Mateusz Antoniuk , Tomasz Kunz

Pokój, w którym robi się poezję

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

44,10 zł
35,28 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...